Algemene voorwaarden        algemene voorwaarden Stadsweiden Administratie & Advies

Artikel 1 Toepassingsgebied

1.1       Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing bij opdrachten aan en op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij Stadsweiden Administratie & Advies hierna te noemen: opdrachtnemer partij is, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

1.2       Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend. Eventuele inkoop‑ of andere voorwaarden van klant zijn niet van toepassing, tenzij deze door opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.

Artikel 2 Aangaan overeenkomst

2.1     Overeenkomsten en nadere overeenkomsten, welke niet schriftelijk zijn aangegaan, zijn voor opdrachtnemer eerst bindend na schriftelijke bevestiging of mondelinge bevestiging van de zijde van klant en opdrachtgever. Uitvoering van de werkzaamheden door opdrachtgever betekend altijd dat overeenkomst tot stand is gekomen middels de algemene voorwaarden van Stadsweiden Administratie & Advies.

Artikel 3 Offerte en totstandkoming overeenkomst

3.1       Alle schriftelijke aanbiedingen van opdrachtgever zijn vrijblijvend en geldig gedurende 14 dagen na dagtekening, tenzij in het aanbod schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien klant het aanbod niet binnen de voornoemde termijn heeft aanvaard, vervalt het aanbod tenzij verlenging van het aanbod schriftelijk is overeengekomen. Na verval van het aanbod is opdrachtgever gerechtigd het aanbod te wijzigingen.

3.2       Het aanbod is gebaseerd op de door klant verstrekte informatie, waarbij opdrachtgever mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid hiervan.

3.3       Een overeenkomst komt pas tot stand indien klant en opdrachtnemer de aanvaarding van het aanbod beiden schriftelijk ondertekend hebben “de overeenkomst” of als er uitvoer wordt gegeven aan werkzaamheden. Met particulieren wordt een mondelinge overeenkomst bindend door de uitvoering van werkzaamheden.

Artikel 4 Medewerking door klant

4.1       Klant zal opdrachtgever steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen.

4.2       Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtgever verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

4.3       Indien de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd doordat klant zijn in de artikelen 4.1 genoemde verplichting niet nakomt dan wel de door klant verstrekte informatie niet voldoet aan het in artikel 4.2 bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van klant en is opdrachtgever bevoegd het daardoor noodzakelijke geworden meerwerk in rekening te brengen.

Artikel 5 Uitvoering

5.1       Opdrachtgever neemt bij de uitvoering van de overeenkomst een inspanningsverplichting op zich en zal deze overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren conform de eisen van goed vakmanschap.

5.2       Opdrachtgever zal bij het uitvoeren van de overeenkomst zoveel mogelijk rekening houden met redelijke wensen van klant, mits dit naar oordeel van opdrachtgever bevorderlijk is voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst.

5.3       Indien en voor zover een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtgever het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

Artikel 6 Wijzigingen en meerwerk

6.1       Partijen kunnen tussentijds overeenkomen dat de aanpak en omvang van de overeenkomst en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden worden uitgebreid of gewijzigd. Meerwerk zal door opdrachtgever in overleg met klant worden uitgevoerd.

6.2       Deze extra werkzaamheden zullen door klant worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van opdrachtgever.

6.3      Klant aanvaardt dat door wijzigingen van de werkzaamheden als bedoeld in artikel 6.1 het overeengekomen of verwachte tijdsstip van voltooiing van de overeenkomst kan worden beïnvloed.

6.4       Indien naar het oordeel van opdrachtgever een wijziging in de uitvoering van de overeenkomst nodig is om aan de verplichtingen jegens klant te voldoen, is opdrachtgever bevoegd die wijziging, naar redelijkheid en billijkheid aan te brengen.

Artikel 7 Honorarium

7.1       Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een tarief per uur of een vast honorarium overeenkomen.

7.2       Beide tarieven zijn exclusief reis- en verblijfskosten.

Artikel 8 Prijs en betaling

8.1       Betaling door klant dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder korting of verrekening door overschrijving naar een door opdrachtgever aan te wijzen bankrekening. Bij te late betaling van een factuur zullen later gedateerde facturen per direct opeisbaar zijn en vervalt de betaaltermijn van 14 dagen direct.

8.2       Indien klant de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, is hij zonder ingebrekestelling in verzuim. Opdrachtgever is gerechtigd om administratiekosten in rekening te brengen voor extra kosten en tijd die opdrachtgever maakt om klant op verzuim te wijzen. Indien klant weigert gehoor te geven aan verzoeken van opdrachtgever zal overdracht naar incassobureau plaats vinden.

8.3       Opdrachtgever is bevoegd de vordering uit handen te geven in welk geval de klant naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten en alle kosten die samenhangen met het innen van de vordering bij de klant.

8.4       Heeft klant bezwaar tegen een factuur van opdrachtgever dan geeft klant dit binnen 8 dagen na dagtekening van de factuur te kennen. Klant heeft tot 8 dagen na dagtekening van de factuur de tijd dit bezwaar schriftelijk te motiveren. Indien klant niet aan bovenstaande heeft voldaan, wordt klant geacht de factuur te hebben aanvaard.

8.5       Alle prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

Artikel 9 Termijnen

9.1       Overschrijding van een overeengekomen (op)leveringstermijn geeft de klant niet het recht de overeenkomst te annuleren, of de afname van ‑ of betaling voor diensten te weigeren, tenzij hij opdrachtgever schriftelijk alsnog een redelijke termijn voor de levering heeft gesteld en opdrachtgever ook binnen deze termijn niet aan haar verplichtingen zal hebben voldaan.

Artikel 10 Aansprakelijkheid

10.1     De totale aansprakelijk van opdrachtgever wegens toerekenbare tekortkoming in nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de tot het moment van de fout gedeclareerde opdracht som. Bij opdrachten met een duur langer dan 1 jaar is de vergoeding beperkt tot een maximum van 1 maal het jaarhonorarium.

10.2   De aansprakelijkheid van opdrachtgever wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst ontstaat slechts indien klant, opdrachtgever onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en opdrachtgever ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van de verplichtingen te kort blijft schieten.

10.3   Opdrachtgever is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt doordat klant te kort is geschoten in het tijdig verstrekken van juiste informatie welk opdrachtgever, naar haar oordeel, nodig heeft voor een juiste uitvoering van de overeenkomst.

Artikel 11 Annulering

11.1     Opdrachtgever behoudt zich het recht voor om overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te annuleren bij zodanige wijziging van wet, regelgeving, rechtspraak of (semi‑) overheidsbeleid dat nakoming in redelijkheid niet meer van opdrachtgever kan worden verlangd. In dergelijke gevallen dient opdrachtgever de annulering schriftelijk aan de klant mede te delen. Deze is in dergelijke gevallen niet gerechtigd een schadevergoeding te vorderen.

Artikel 12 Beëindiging

12.1     Tussentijdse beëindiging van een overeenkomst is ten allen tijde mogelijk door zowel opdrachtgever als door klant zonder opgaaf van redenen. Dit met betaling van het verschuldigde bedrag door klant voor alle verrichte werkzaamheden tot en met dag van beëindiging. De overdracht van de boekhouding en daarmee gemoeide tijd zal worden doorberekend aan klant.

Artikel 13 Toepasselijk recht

13.1     Alle overeenkomsten met klanten zijn onderworpen aan Nederlands recht.

Artikel 14 Geschillen

14.1     Alle geschillen welk tussen opdrachtgever en klant mochten ontstaan naar aanleiding van een overeenkomst dan wel naar aanleiding van overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden berecht door de bevoegde rechter te Utrecht.

14.2     Alle in redelijkheid gemaakt gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, die het gevolg zijn van niet-nakoming door klant van verplichtingen voortvloeiende uit de mondelingen of schriftelijk aangegane overeenkomst komen voor rekening van klant.

Artikel 15 Slotbepaling

Opdrachtgever is bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen. Van toepassing zijn steeds de laatst gedeponeerde versie van de algemene voorwaarden.